Prikkelverwerking
We hebben allemaal een bepaalde hoeveelheid prikkels nodig om goed te kunnen functioneren: niet te weinig en niet te veel. De hoeveelheid prikkels die iemand nodig heeft is persoonsafhankelijk. De een heeft meer prikkels nodig dan de andere.
Als de sensorische informatieverwerking oftewel prikkelverwerking goed verloopt, voelen we ons goed en staan we open om te leren, te spelen en onszelf te ontwikkelen.
Wanneer de prikkelverwerking afwijkend verloopt kan dit leiden tot opvallend gedrag, bijvoorbeeld: boos, verdrietig, afwezig/dromerig, onrustig, geïrriteerd. Herken jij een van de volgende situaties:
Mijn kind heeft moeite met in slaap vallen door een te vol hoofd
Mijn kind is erg gevoelig voor geluid en drukte
Mijn kind heeft last van kaartjes, naden en bepaalde stoffen van kleding.
Mijn kind is altijd in de weer, hij/zij kan niet stil zitten
Mijn kind is niet vooruit te branden in de ochtend. Het is altijd haasten om op tijd op school te komen.
Mijn kind lijkt niet te horen wat ik zeg, soms moet ik het wel 5x herhalen voor het eindelijk binnenkomt.
De juf/meester zegt dat mijn kind niet bij de les is of ongemotiveerd is, maar thuis ken ik dat beeld helemaal niet…
Mijn kind heeft thuis driftbuien die uit het niets lijken te ontstaan.
Herken jij je in een van bovenstaande situaties, heb je vragen over de prikkelverwerking van jouw kind of wil je meer informatie over prikkelverwerking? Je kan mij telefonisch, per mail of via de contactpagina makkelijk bereiken! Een kind dat sensorisch in balans is kan beter functioneren thuis en op school, slaapt beter en staat open voor ontwikkeling!